perjantai 30. lokakuuta 2015

Inkerin kirkko linjasi käsityksen avioliitosta

Inkerin kirkko on antanut  "Sukupuolineutraali avioliitto" -julkilausuman, jossa se ottaa kantaa avioliiton muuttamiseen sukupuolesta riippumattomaksi instituutioksi.

Julkilausuma on annettu 16.10. ja perustelee käsityksen avioliitosta naisen ja miehen välisenä kristillisen uskon raamatullisen ilmoituksen valossa. Inkerin kirkon linjaus ei perustu tieteelliseen tutkimukseen, ihmisperinteisiin, vaan raamatulliseen opetukseen, julkilaausuma linjaa.

Julkilausuman mukaan sukupuolisuuden ohittava suhde katkaiseen kirkon jäsenyyden, ehdoollisyhteyden ja mahdollisuudet kirkon virkoihin.

Inkerin kirkko ilmoittaa samalla, että se  voi yksipuolisesti muuttaa suhdettaan järjestöihin ja yhteistyötahoihin, jotka edustavat avioliiton perusteita muuttavaa kantaa.

Inkerin ev.lut. kirkko on Venäjällä toimiva luterilainen kirkko, jonka synty ajoittuu vuoteen 1611.

tiistai 20. lokakuuta 2015

Saksa, pakolaiset ja evankeliumi





Suomen ev.lut. kirkossa kesti jonkin aikaa hyväksyä Eurooppa lähetysalueeksi. Saksakin ymmärrettiin yksipuolisesti Lutherin ja uskonpuhdistuksen maana. Esimerkiksi Saksan ymmärtämiseen lähetysalueeksi ja merkittävien ei- kristillisten vähemmistöjen maaksi kesti meillä miltei koko 1970-luvun. 

Tuon vuosikymmenen puolivälin jälkeen moni muutti kantansa. Siitä seurasi, että esimerkiksi Suomen lähetysseura aloitti työn Saksassa. Toisen maailmansodan ja holokaustin kokemusten vuoksi Saksan kirkot (EKD) eivät oikein vieläkään lähetysajausta sulata.

Saksassa on kuitenkin alle 10 miljoonan ulkomaalaisen vähemmistö, joista suurin osa on taustaltaan turkkilaisia muslimeja. Heitä on 1,5 miljoonaa. Turkkilaistaustaisia on vieläkin enemmän. Heistä osa on saksalaistunut ainakin tilastollisessa mielessä. 

Saksassa on väkeä muistakin muslimimaista, esim. afgaanja noin 75000.

Tällä hetkellä EU -maista Saksa pystyy ottamaan eniten maahanmuuttajia. 80 miljoonan kansalla on tässä suurimmat voimavarat. Mikään ei ole sujunut kivuttomasti. Saksojen yhdistymisen arvet näkyvät vielä. Venäjältä tulleissa muuttoaalloissa riittää sulateltavaa. Uudet kansat odottavat jo porteilla.

Historian oikkuja on, että juutalaisten määrä Saksassa ja esim. Berliinissä on noussut. Saksa on yksi merkittävä diasporajuutalaisten keskus. 

EKD ja Saksan kirkkopäivät eivät oikein ymmärrä, että on Jeesukseen uskovia juutalaisia.

torstai 8. lokakuuta 2015

Israel-päivillä oltiin Etiopian falasha-juutalaisten jäljillä

Kansaa lähellä itkumuuria elokuussa 2015


Israel-päivillä Addis Abebassa Mekane Yesus-seminaarissa toimiva KT Tuula Siljanen kertoi esitelmässään Etiopian falasha-juutalaisista. Sana falasha tarkoittaa muukalaista. He itse käyttävät itsestään nimeä "Beta Israel" eli Israelin huone.

Etiopian juutalaisten taustasta on erilaisia teorioita.  Heidän asuma-alueensa ovat mm. rannikolla ja Sudanin rajan tuntumassa. Falashoille on ominaista juutalainen usko ja mukautuminen etiopialaiseen yhteiskuntaan. He pitäytyivät Toorassa eivätkä käytä Mishnaa. Raamattulaitos on sama kuin Etiopian ortodoksikristityillä.

Heille oli tunnusomaista Sigad -juhan viettäminen 50 päivää Jom Kippurin jälkeen. Juhla viittaaNehemian kirjan 8. luvun jakeisiin 5-6.

Israelin valtion perustaminen vuonna 1948 vahvisti etiopianjuutalaisten kansallista itsetuntoa. Omassa kotimaassaan heillä on ollut monenlaisia vaikeuksia. Israelissa heidän tunnustamisensa kesti, mutta vuonna 1973 ylirabbit tekivät päätöksen tunnustaa falashat Daanin heimon jälkeläisiksi.

Etiopian juutalaiset kuljetettiin Israeliin suurissa kuljetuksissa 1980-luvulta alkaen.

Etiopianjuutalaisten sopeutuminen Israelin yhteiskuntaan on ollut haasteellista. Ihonvärinsä ja tapojensa vuoksi he erottutuvat muusta yhteiskunnasta ja ovat kokeneet syrjintää.

Israel-päivillä kuultiin lauantai-iltapäivän kanavassa nuoren etiopianjuutalaisen tytön todistus vaikeuksista, kun vanhemmat eivät taustansa vuoksi saa työtä ja koulussa on vaikea saada ystäviä.